باکرگی، مرزی میان عفت و بی آبرویی زنان در جوامع اسلامی

تنظیم/ آرزو کمانگر
پرده بكارت به بافت یا غشای نازکی می گویند که از جنس مخاطی است و ورودی مهبل زن را به صورت ناقص می پوشاند. باکره، در لغت به معنای دست نخورده‌است ودر فرهنگ عامه به شخصی که آمیزش جنسی نکرده باشد گفته میشود. جوامع اسلامی برای زنان وجود پرده بکارت را نشانه باکرگی می دانند درحالیکه هیچ سخنی از باکرگی مردان به میان نیاورده اند.
حال با توجه به تعریفی که از بکارت شد موضوع باکرگی مردان نیز مطرح میشود. بدین معنی که مردانی که قبل از ازدواج هیچگونه رابطەی جنسی اعم از خودارضایی یا هرگونه ارتباط جنسی دیگری نداشته باشند را باکره گویند.

در این نوشته لزوم بکارت برای دختران و عواقب نبود آن در جوامع اسلامی  مورد واکاوی اجمالی قرار میگیرد .

مسلمانان بر این باورند که اسلام، دینیست عدالت محور و با هرگونه تبعیض و خشونتی در جامعەی بشری مخالف است. این افراد بر رعایت اصل برابری میان زن و مرد در دین اسلام تاکید میکنند.آنان قران را کتابی مقدس و نماد حقانیت میدانند. این ادعاها زمانی پوچ و واهی میشوند که با بررسی آیه های قرآنی مانند این آیه ( در باغهای بهشتی زنانی هستند که جز به همسرانشان عشق نمی‌ورزند و هیچ انس و جنی قبلا با آنها تماس نگرفته است. "سوره رحمان/آیه56" ) تناقض گویی های آن آشکار میشود.

نگاهی که به زنان در کشورهای اسلامی میشود نگاهی ابزاریست که در این نگرش باکره بودن آنها رابطه ی تنگانگی با، شخصیت، ارزش وآبروی زن در جامعه و مردی که با او ازدواج میکند دارد. نگرش جنسی، زنان را به عنوان یک طعمه جنسی تصور می‌کند که از یک سو خطر تجاوز جنسی را برای زنان بسیار تشدید می‌کند و از سوی دیگر کنترل و اسارت زن را به خاطر ‘حفظ ناموس’ توجیه می‌نماید بەعبارتی این پردەی نازک مرزمیان پاکدمنی و بی عفتی زن در محضر اسلام است. دین اسلام، بکارت را از مزایای نیک زنان بهشتی دانسته و با دادن مژدەی حوریان باکره به مردان مسلمان، حرمت و کرامت زن را از بین برده و به تبعیض جنسیتی دامن میزند.

از آنجایی که قوانین حاکم در جمهوری اسلامی ایران قوانینی کاملا اسلامی و منطبق بر شریعت اسلام است لذا مسئله بکارت و اهمیت آن در مقوله ازدواج نیز شامل این قوانین شده است. در اینجا جمله ای از مکارم شیرازی، یکی از شخصیتهای برجسته مذهبی و قانون گذار در ایران در ارتباط با مجازات زن غیرباکره را بازگو میکنیم." اگر عقدی صورت گیرد و پس از آن، عدم بکارت زوجه ثابت گردد، زوج حق فسخ دارد و مهریەی زن بطور کلی ساقط میشود" (مکارم شیرازی)

صرفا در این جمله، زن از دو جهت مستقیما مورد اهانت قرار گرفته است؛ ابتدا عمل عقد را معاملەای توصیف کرده که در آن زن همچون کالایی با قیمت خاصی مورد معامله قرار میگیرد. بکار بردن واژەی "فسخ" که معمولا در قراردادها و معاملات از آن استفاده میشود دال بر این ادعاست.

مورد دومی که جایگاه و منزلت زن را در جامعه متنزل میکند، بحث بکارت و اهمیت آن در دریافت حقوق شرعی و قانونی مختص به زن میباشد. چنانچه در بالا ذکر شد، اگر دختری عقد کرده و باکره نباشد حق شرعی و قانونی او که مهریه است به وی تعلق نمیگیرد.

متاسفانه آزمایش بکارت موسوم به برگەی سلامت بخشی از فرهنگ اکثر خانواده های ایرانی شده تا حدیکه بعضی از خانواده‌ها در هنگام ازدواج به اجبار خانوادەی داماد و یا خود خانوادەی دختر درخواست انجام آزمایش بکارت می‌دهند و یا اگر شوهر و خانواده شوهر در مورد باکره نبودن عروس در دادگاه پرونده تشکیل دهند، به تشخیص قاضی، دستور آزمایش بکارت صادر می‌شود که این موضوع به نوبەی خود میتواند علاوه بر وارد آوردن فشار روحی-روانی و احساس پوچی بر دختران این سرزمین، عواقب مخاطره آمیزی را نیز برای آنان به بار بیاورد. چه بسا دختران جوانی که به جهت لغزشی سهوی و یا در جریان رابطه ای عاشقانه بکارت خود را از دست داده و متعاقبا به خاطر ترس از بی آبرویی اقدام به خودکشی کردند. کم نیستند پدران و برادرانی که به بهانه غیرت و عفت خانوادگی دختر خانواده را از ادامەی زندگی محروم کردند.

جای تاسف است که در جوامع اسلامی و به خصوص کشور ایران آزمایشی موسوم به «آزمایش بکارت» هنوز هم مشروعیت قانونی دارد درحالیکه اساساً این آزمایش یک آزمایش پزشکی محسوب نمی‌شود و فاقد تمامی استانداردهای یک آزمایش پزشکی و علمی است. ویژگی اول یک آزمایش این است که اعتبار داشته باشد. برای مثال اگر آزمایش خونی در ایران انجام شود و نتایج آن ‌را به یک کشور آفریقایی ببرند در آن کشور هم عیناً به‌همان نتایجی می‌رسند که پزشکان در ایران رسیده‌اند. دوم اینکه آزمایش باید به‌منظور تشخیص یک «اختلال یا بیماری» و کمک به درمان آن انجام شود. اما آزمایش «بکارت» فاقد این ویژگی است. برگه‌ای که پزشک پس از این معاینه صادر می‌کند «برگه سلامت» نامیده می‌شود، درحالی‌که هیچ ارتباطی به سلامت فرد ندارد و حریم خصوصی بیمار نیز در آن نقص میشود. این آزمایش یا معاینه یا هر اسمی که بتوان بر آن نهاد ثابت‌کننده هیچ چیزی نیست اما معنای عرفی حساس و ترسناکی را با خود به‌همراه دارد که زندگی‌ زنان بسیاری را ویران کرده و می‌کند.

طبق تحقیقاتی که از سوی سازمان حقوق بشر و سازمان بهداشت جهانی صورت گرفته، آزمایش بکارت هیچ اساس علمی نداشته و جزء تبعیض، خشونت و نقض حقوق زنان خوانده شده است.

زنان در حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، نه تنها به طور سیستماتیک سرکوب می شوند، بلکه در بسیاری از عرصەهای زندگی خصوصی نیز چون زمان کودکی، جوانی و ازدواج باید احساسات و عواطف و خواست های خود را به کلی فراموش کنند و همواره مطیع قوانین ضدزن حکومت و سیاستهای آن و هم چنین افکار ارتجاعی و متجاوز مردسالاری در درون خانواده و جامعه باشند.

فرهنگ و سنت و قوانینی که به مرد حق هرگونه روابطەای را می ‌دهد، و زن را تنها به اطاعت پذیری در جامعه و خانواده و پذیرش فرودستی دعوت می‌ کند به غایت ارتجاعی و غیرانسانی است لذا هر انسان برابری طلب و آزادی خواهی موظف است به نقد و طرد آن در جامعه بپردازد.



AM:11:57:23/10/2018




‌ ‌ 392 ‌‌بار دیده شده‌‌