سکوت را بشکنید

لیلا احمدپناه

خشونت علیه زنان در سال های اخیر موضوعی است که پژوهشگران و محققان علوم انسانی در جوامع مختلف به چگونگی شکل گیری آن و جاری بودنش در سطح زندگی بسیاری از کشورها پرداخته اند.

این پدیده امری جهانی ست و نمی توان به قطع آن را خاص جوامع مذهبی تلقی کرد. اکنون درکشورهای مدرن هم طبق تحقیقات، زنان و کودکان مورد آزار و اذیت واقع می شوند و آزارهای جسمی و جنسی، نه تنها تندرستی بلکه سلامت عقل و تعادل عاطفی و روانی آن ها را به خطر می اندازد.

برای پرداختن به این مبحث توجه به علل پیدایش و چگونگی شکل گیری می تواند موضوع را بیشتر برای مان روشن کند.

دلایل فرهنگی و سنن و آداب و رسوم جامعه نقش مستقیمی در شکل گیری شخصیت زنان دارد، مثلن در اکثر جوامع از دیر باز زنان افرادی درجه دوم محسوب می شدند و می بایستی تحت فرمان مرد و متعاقبن خشونت او قرار می گرفتند. از جمله این رفتارهای ناهنجار در جوامع سنتی ختنه کردن زنان است که به رسوم آیینی این کشورها بر می گردد.

قوانین مذهبی در کشورهای اسلامی شرایط ظالمانه ای را برای زنان رقم زده و عدم تساوی و نابرابری با مردان در امور مختلف مانند سهم الارث و نگهداری از اطفال و تبعیض شغلی و دیه و قانون طلاق.

زنان مسلمان در اینگونه کشورها از بدیهی ترین حقوق تساوی محروم هستند و حتا برای اموری مانند اخذ پاسپورت هم نیاز به تایید کفیل که یک مرد باید باشد را دارند. حال این مرد می تواند پدر یا برادر یا شوهر باشد.

تفاوت جنسیتی بین زنان و مردان تنها در عملکرد هورمون های جنسی است. در عملکرد و فرآیند اندیشه و تفکر هیچ تفاوتی را نمی توان برای این دو جنس قائل شد.

شکل گیری شخصیت و نوع عملکرد در بین زن و مرد تنها می تواند به نوع امکان و ساختارموجود در جامعه متکی باشد. وقتی امکانات براساس حقوق مساوی تقسیم شود در مراحل بعد تنها هوش و ذکاوت فرد است که شایستگی او را می تواند به اثبات برساند.

هر روزه در کشورهای جهان سومی چون آفریقا و بعضی از کشورهای آمریکای لاتین و آسیا براساس این تبعیض بسیاری از زنان برای کسب معیشت و غارت منابع و ثروت ملی شان ناگزیر به تن فروشی و دست زدن به اعمال غیر اخلاقی می شوند.

این معضل در قرن بیست و یکم تنها تداعی کننده برده داری مدرن است. زیرا جوامع پیشرفته با برنامه های آموزشی و فرهنگی که تدوین آن را کارشناسان اهل فن انجام می دهند، می توانند در جلوگیری از گسترش این تبعیض نقشی بسزا را برای کشورهای عقب مانده بر اساس اصول انسانی به اجرا در آورند. این عملکرد می تواند به دور از هرگونه زیاده خواهی یا تبعیض جنسیتی و بدون هیچ توقع استفاده ابزاری تنظیم شود.

جمعیت کنونی زن ها در جهان نیمی از جمعیت کره زمین را تشکیل می دهد و از همین تقسیم بندی می توان گفت بخش عمده این تعداد در بدترین شرایط اقتصادی و عقب ماندگی فرهنگی به سر می برند.

سنت های قرون وسطایی و تفکرات قرن هجدهمی به انضمام قوانین دست و پاگیرمذهبی و نظام مرد سالارانه را می توان از دلایل عمده عقب ماندن قشر زنان در اینگونه جوامع به حساب آورد.

در ایران هم این تئوری ارتجاعی با روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی رشد و گسترش بیشتری پیدا کرد.

این سیاست که اختصاصن در قانون جمهوری اسلامی هم بدان تاکید شده و در انتخاب شخصیت حقوقی یا انتخاب برای تصدی مهمی چون ریاست جمهوری؛ نص صریح قانون به رجل سیاسی اشاره کرده که به شکلی واضح می توان این تبعیض را در آن به عینه مشاهده کرد، از ثمرات دیگر نظام های دین محوراست.

از ین جمله تبعیض بسیار می توان مثال زد، ملیت های مختلف بسته به دور بودن جغرافیایی از مرکز و عدم تطابق پسندهای جمعی، بیشتر از بقیه مورد ستم واقع می شوند. کوردها، بلوچ ها و دیگر ملیت ها تنها به واسطه زبان متفاوت و متعاقبن زنان این ملیت ها بیشتر از هر کسی دیگرمورد تبعیض واقع می شوند.

در ایران کردها مورد ظلم قرار گرفته و زنان نیز از این قاعده به دور نیستند و به دلیل کرد بودن زنان مورد توهین و اهانت و تبعیضی که باید اسمش را خشونت گذاشت قرار گرفته و این بی عدالتی بزرگ در حق زنان کرد می باشد.

زن کرد باید به عنوان نماینده ملت کردستان انتخاب شود زن کرد باید در سطوح بالایی از اجتماع جایگاه و منزلتی داشته باشد. زن کرد باید طبق قانون قرون وسطایی عمل کند و اعتراض نداشته باشد باید در برابر ستمی که ستم ملی می باشد سکوت کند و این سکوت تاریخی را باید شکست و در برابر خشونتی که در چند مورد ذکر شد ایستاد و مبارزه کرد و خوشبختانه سازمان زنان کومله توانسته اند با برپایی کمپینی به نام "سکوت را بشکنید" علیه خشونت حرکت تازه ای را بنیان نهد.

این کمپین با هدف احقاق حقوق زنان، علی الخصوص زنان کرد به فعالیت خود ادامه می دهد.

برای رسیدن به حقوق تساوی و شکستن این تبعیض طولانی به کمپین ما ملحق شوید.



PM:02:11:23/11/2019




‌ ‌ 514 ‌‌بار دیده شده‌‌